“ისმენდი, მოეცგონება ჩემთა ამბავთა სმენასა, საუბართა და საქმეთა ვითაძლივვათქმევ ენასა! იგი, ვინ ხელ-მქმნა, მოველი მისგან აროდეს ლხენასა, ვისგან შევუცავ სევდათა, სისხლისა ღვართა დენასა.
ისმინე;
მიეც!
1. ფიქრი. 2. გონება
როგორ
ძლივს
ვათქმევინებ
ვინც გამახელა, გამაშმაგა
ტანჯვის დაამებას, შემსუბუქებას
შევუპყრივარ, მოვუცავარ
316
“ინდოეთს შვიდთა მეფეთა ყოვლი კაცი ხართ მცნობელი: ექვსი სამეფო ფარსადანს ჰქონდა, თვით იყო მპყრობელი, უხვი, მდიდარი, უკადრი, მეფეთა ზედა მფლობელი, ტანად ლომი და პირად მზე, ომად მძლე, რაზმთა მწყობელი.
ყოველი
მცოდნე, გამგონე
თვითონ ეჭირა, თვითმპყრობელი მეფე იყო
ამაყი
მეფეებზე გაბატონებული, მეფეთა მეფე
ძლიერი
ომში ძლიერი, ძლევამოსილი
317
“მამა-ჩემი ჯდა მეშვიდედ, მეფე მებრძოლთამზარავი, სარიდან ერქვა სახელად, მტერთა სრვად დაუფარავი; ვერვინ ჰკადრებდის წყენასა, ვერ ცხადი, ვერცა მპარავი, ნადირობდის და იშვებდის საწუთრო-გაუმწარავი.
იჯდა, მეფობდა
მოწინააღმდეგეთა, მასთან შემბრძოლებელთა
შიშის ზარის დამცემი
ხოცვა, მუსრვა
ცნობილი, განთქმული, როგორც მტერთა მმუსრველი
უბედავდა
ცხადად შემბრძოლებელი
მიპარვით მისული
შვებით ცხოვრობდა; განცხრომაში, სიამოვნებაში იყო
318
“ხალვამოსძულდა, შეექმნა გულს კაეშანთა ჯარები, თქვა: “წამიღია მტერთაგან ძლევითნაპირთა არები, ყოვლგნითგამისხმან, მორჭმით ვზი, მაქვს ზეიმი და ზარები”; ბრძანა: “წავალ და მეფესა ფარსადანს შევეწყნარები”.
მარტოობა
მოეწყინა
სევდათა, მწუხარებათა
წამირთმევია
ძალით, ძლიერებით
მონაპირე ქვეყნები, მოსაზღვრე ტერიტორიები
ყველა მხრიდან, ყველა ადგილიდან
გამიძევებია, განმიდევნია (მტრები)
გამარჯვებული, ძლევამოსილი ვზივარ (ჩემს ტახტზე)
ყიჟინა, ხმაური
ზეიმი და დიდება, ქვეშევრდომთა და დღესასწაულთა მრავლობა
მივეკედლები, ნებაყოფლობით დავექვემდებარები, მის სუვერენიტეტს ვცნობ
319
“ფარსადანს წინადაასკვნა გაგზავნა მოციქულისა, შესთვალა: “შენ გაქვს მეფობა ინდოეთისა სრულისა. აწემწადს, თქვენსა წინაშე მეცა ვცნაძალი გულისა, სახელი დარჩეს ჩემისა ერთგულად ნამსახურისა”.
ფარსადანთან, ფარსადანის წინაშე
გადაწყვიტა
მთელისა
ახლა
მწადია, მინდა
გავიგო, შევიტყო.
სიმამაცე, ვაჟკაცობა, ძალა
320
“ფარსადან შექმნა ზეიმი ამა ამბისა მცნობელმან, შესთვალა: “ღმერთსა მადლობა შევწირე ხმელთა მფლობელმან; რათგან ეგე ჰქმენ მეფემან, ჩემებრ ინდოეთს მპყრობელმან, აწ მოდი, ასრე პატივ გცე, ვითა ძმამან და მშობელმან”.
გამგებმა, შემტყობმა
ხმელეთის, დედამიწის
ეგ
ტახტზე მჯდომმა, ხელისუფლების მჭერელმა
ახლა
ასე
როგორც
საგანმგებლო სამფლობელო
მოხელე, რომელიც განაგებდა მეფესთან შესვლა-აუდიენციას
ფლოტის სარდალი
ამირბარს კი
ჯარის სარდლობა
თანამდებობა
ვერშეძლება, ვერგაძღოლა, თავის ვერგართმევ
ბატონი, ხელისუფალი
მხოლოდ, ოღონდ
უმაღლესი ხელისუფლება, გაერთიანებული სახელმწიფოს მფლობელობა
321
“ერთი სამეფო საკარგვად, უბოძა ამირბარობა, თვით ამირბარსა ინდოეთს აქვს ამირ-სპასალარობა. მეფედ რა დაჯდა, არა სჭირს ხელისა მიუმწვდარობა; სხვად პატრონია, მართ ოდენ არა აქვს კეისარობა.
322
“თვით მეფემან მამა-ჩემი დაიჭირა სწორად თავსა, თქვა: “ჩემებრი ამირბარი, ნაძლევი ვარ, ვისმცა ჰყავსა!” ლაშქრობდის და ნადირობდის, აძლევდიან მტერნი ზავსა, მას არა ვჰგავასრე, ვითა მე სხვა კაცი არა მგავსა.
თავის თანასწორად.
სანაძლეოს ვდებ.
ვინმეს თუ ჰყავს!
ჰნებდებოდნენ, მისგან ზავს ითხოვდნენ.
ვგავარ.
ასე.
როგორც.
323
“ძე არ ესვა მეფესა და დედოფალსა მზისა დარსა, ჭმუნვაჰქონდა, ჟამი იყო, მითაეხვნეს სპანი ზარსა. ვა, კრულია დღემცა იგი, მე მივეცი ამირბარსა! მეფემან თქვა: “შვილად გავზრდი, თვით ჩემივე გვარი არსა”.
“საშობელი გაიყარა, ზრდა დაგვიწყეს მე და ქალსა, მართ მაშინვე ჰგვანდა იგი მზისა შუქთა ნასამალსა. ვუყვარდი და სწორად ვუჩნდით მეფესა და დედოფალსა. აწ ვახსენებ, ვისგან ჩემი დაუდაგავს გული ალსა!”
ძეობის წვეულება
სამად ნამრავლს
თანასწორად ვუღირდით, ერთიმეორეში არ გვარჩევდნენ
330
ყმადაბნდა, რა სახელისა ხსენებასა მიეწურა, ავთანდილსცა აეტირა, მისმან ცეცხლმან გულსა ჰმურა; ქალმან სულად მოაქცია, მკერდსა წყალი დააპკურა, თქვა: “ისმენდი, მაგრა ჩემი სიკვდილისა დღე დასტურ-ა.
მოყმე, რაინდი
გული წაუვიდა
როცა
მიადგა
გული შეუმურა
მოაბრუნა, გონზე მოიყვანა
ისმინე!
მაგრამ
ნამდვილად
არის
331
“მას ქალსა ნესტან-დარეჯან იყო სახელად ხმობილი. შვიდისა წლისა შეიქმნა ქალი წყნარი და ცნობილი, მთვარისა მსგავსი, შვენებით მზისაგან ვერ-შეფრობილი, მისსა ვით გასძლებს გაყრასა გული ალმასი, წრთობილი.
იმ ქალს
სახელად ჰქონდა, ერქვა
ჭკვიანი, გონიერი
ისეთი, რომელსაც მზე ვერ ედრებოდა, ვერ უტოლდებოდა
332
“იგი ასრე მოიწიფა, მე შემეძლო შესლვა ომსა; მეფე ქალსა ვითხედვიდა მეფობისა ქმნისა მწთომსა, მამასავე ხელთა მიმცეს, რა შევიქმენ ამა ზომსა. ვბურთობდი და ვნადირობდი, ვით ყატასა ვხოცდი ლომსა.
მხოლოდ. ტაეპის აზრია: ახლა ჩემს მაშინდელ ჩრდილსღა ვგავარ.
334
“მეფემან კოშკი ააგო, შიგანსაყოფი ქალისა: ქვად ფაზარისხდა, კუბო დგა იაგუნდისა, ლალისა, პირსა ბაღჩა და საბანლად სარაჯი ვარდის წყალისა, იგი მუნ იყვის, მედების ვისგანსახმილი ალისა!
შიგ
სამყოფი, ოთახი
ძვირფასი ქვაა
იდო
ჩასაჯდომი საწოლი, ტახტრევანი
განაპირას, სასახლის გარშემო
ღარი.
იქ
ვისგანაც
ცეცხლი
335
“დღე და ღამე მუჯამრითაეკმეოდისალვა თლილი, ზოგჯერ კოშკს ჯდის, ზოგჯერ ბაღჩას ჩამოვიდის, რა დგის ჩრდილი, დავარ იყო და მეფისა, ქვრივი, ქაჯეთს გათხოვილი, მას სიბრძნისა სასწავლელად თვით მეფემან მისცა შვილი.
საცეცხურით
ეკმეოდა, ენთო სურნელების დასაყენებლად
აქ: ალოე, სურნელოვანი ხე
იჯდა ხოლმე
ჩამოვიდოდა ხოლმე
(ბაღს) რომ ჩრდილი მოადგებოდა ხოლმე
336
“სრა ედგა მოფარდაგული ოქსინოთა და შარდითა, ვერვინ ვხედევდით, შეიქმნა პირითა მინა-ვარდითა, ასმათ და ორნი მონანი ჰყვიან, იმღერდის ნარდითა, მუნ იზრდებოდის ტანითა, გაბაონს განაზარდითა.
სასახლე
ძვირფასი ტილო
პირისახე მინა-ვარდივით გაუხდა
ჰყავდნენ
თამაშობდა ხოლმე
პალესტინის ერთ-ერთი ადგილი, სადაც ლამაზი ნაძვი იცოდა
337
“თხუთმეტისა წლისა ვიყავ, მეფე მზრდიდა ვითა შვილსა, დღისით ვიყვი მას წინაშე, გამიშვებდის არცა ძილსა, ძალად ლომსა, თვალად მზესა, ტანად ვჰგვანდი ედემს ზრდილსა, სროლასა და ასპარეზსააქებდიან ჩემგან ქმნილსა.
შევიდოდი ხოლმე (მინდვრიდან ან მოედნიდან სახლში)... შევქმნიდი ხოლმე.
მუდამ
ბროლივით თეთრმა და რჩეული ლალივით (ბალახშივით) ფერიანმა პირისახემ (ლაპარაკია ნესტან-დარეჯანზე)
339
“მამა მომიკვდა, მოვიდა დღე სიკვდილისა მისისა, ქმნა გაუცუდდა ფარსადანს ნიშატისა და ნიშისა, მათ გაეხარნეს, ვისზარიდალევდისმისგან შიშისა, ერთგულთა შექმნეს ვაება, მტერთა — ხსენება იშისა.